Menu

“Het had net zo goed een gewone shovel kunnen zijn!”

“Het had net zo goed een gewone shovel kunnen zijn!”, zegt Elmo Harberts, uitvoerder bij Dura Vermeer. Het afgelopen half jaar draaide er een elektrische Ahlmann AZ 95E van Van Werven op een project van Dura Vermeer. Het was de eerste keer dat er zo’n elektrische shovel te vinden was op dit project, maar verschil met z’n diesel-broer was niet te merken. “Met schaften moet ie wel stekkeren, maar hij is mobiel, dus dat is goed te doen.”

Op het project Strandeiland in Amsterdam draaide de elektrische Ahlmann. Een klus waarbij het werk zwaarder dan gemiddeld was, wat natuurlijk flink meer vraagt van een elektrische machine. Bij gemiddelde werkzaamheden, kunnen al elektrische machines van Van Werven 8 uur per dag worden ingezet, zonder tussendoor te hoeven bijladen.

Emissievrij werken is ook echt het werk van de toekomst. Zeker voor de komende generatie medewerkers en passend bij de net zero strategie van Dura Vermeer: alles wat we doen telt op naar 0 uitstoot. Sander Haagedoorn, bedrijfsleider bij Dura Vermeer: “Jongeren willen werken bij een bedrijf met duurzaamheidsambities. Als je dat niet hebt, dan zeggen ze: dan gaan we wel ergens anders naartoe. Maar je moet het wel goed bespreken als je een machinist op zo’n kraan zet: Je gaat werken op een elektrische kraan vanuit een duurzaamheidsgedachte, dat is even anders draaien en dat moet je echt wel goed begeleiden.”


Niet afwachten

“Wat ik mooi vind aan Van Werven”, zegt Sander, “is dat ze zelf gaan verduurzamen en niet wachten op de markt. Dit soort bedrijven hebben we nodig om de transitie te gaan maken.” Want dat er wat moet veranderen is voor de heren wel duidelijk. “We staan op een kantelpunt. Als je nu niet meegaat, dan kun je het in de toekomst wel vergeten.”


Stroomvoorziening

De ervaringen met elektrische machines zijn bij Dura Vermeer tot op heden grotendeels positief. De meeste machines kunnen hetzelfde werk verzetten als hun diesel-aangedreven broers. De grootste uitdaging blijft echter nog wel de stroomvoorziening. Daarin ziet Sander een grote verantwoordelijkheid voor de opdrachtgevers. “Ga, als je een werk emissieloos wilt uitvoeren, alvast stroompunten voor de aannemer regelen. En dat is wel iets wat we missen in het hele verhaal.”

Sander: “Wij zijn nu zelf bezig om in Amsterdam een laadkaart te maken, ook met onze collega’s van de bouw, die hebben natuurlijk bouw-stroompunten. En dan kunnen we daar bijvoorbeeld ’s nachts gebruik maken van de stroom. We hebben ook werken van een paar weken, daar gaan we geen losse aansluiting voor krijgen. Maar als we dan gebruik kunnen maken van laadoplossingen als accuboxen en batterypacks, dan zou dat ideaal zijn.” Als het aan Elmo ligt, weet hij wel wat handig zou zijn: “Eigenlijk moet je gewoon een kraan hebben, met een reservebatterij die gewoon op de dag gewisseld kan worden. Dan kan je meteen door.”

Zo’n reservebatterij klinkt misschien als de beste oplossing, maar bij Van Werven hebben we ervoor gekozen om geen accu’s te wisselen, maar met accuboxen te werken. Deze laden de machine op, op elke mogelijke locatie. Dit is volgens ons de meest veilige manier van werken met elektrisch materieel, omdat er niet gewerkt hoeft te worden met hoog-voltage stekkers en er geen zware last hoeft te worden verplaatst door onze medewerkers.

Wij als Van Werven zijn blij met de mooie samenwerking met Dura Vermeer. Alleen met dit soort partners kunnen wij het verschil blijven maken in de transitie naar emissievrij werken!