Bij een project als dit, gaat niet alles perfect. Ondanks de, volgens Robin, grondige voorbereiding: “In het begin heb ik wel eens gemopperd tegen de uitvoerders. De voorbereiding was zo groot. Het leek een militaire operatie. Er was continu afstemming nodig. Er moest zoveel in korte tijd gedaan worden. Het is een mierennest. Je staat met je rug tegen de muur als een machine uitvalt. Uiteindelijk zijn het kunststukjes die de mannen uitvoeren. Ze mogen er trots op zijn.”
'Uiteindelijk zijn het kunststukjes die de mannen uitvoeren. Ze mogen er trots op zijn'
Wie dacht dat Robin in de weekenden zelf vrij was, heeft het mis. “Planning gaat altijd door. Ik heb een laptop geregeld waardoor ik thuis kon werken. Als ik de hond uitliet, nam ik mijn telefoon en werklijst mee. Uiteindelijk ben je het eerste slachtoffer dat ze bellen,” vertelt hij lachend. Dat maakt het voor de planner niet minder leuk: “Het hoort bij mijn werk. Ik vind het mooi om te doen. Wat mij betreft mogen we vaker dit soort uitdagende projecten
krijgen.”
De Zuidas is een Amsterdamse stadswijk die enorm in ontwikkeling is. Er worden nieuwe gebouwen neergezet en de openbare ruimte verandert. Het project Zuidasdok zorgt ervoor dat de Zuidas en de noordelijke Randstad beter bereikbaar zijn. Dat betekent onder meer dat station Amsterdam-Zuid compleet moet worden vernieuwd.
Diagonaal, onder de snelweg door, loopt van Amstelveen naar Amsterdam een metrolijn. Op de plek van die tunnel wordt een nieuw station gebouwd. Op dit moment zijn er dagelijks tachtigduizend reizigers en naar verwachting zijn dat er in 2030 250 duizend. Het is het snelst groeiende station van Nederland. Het station wordt 85 meter breed en zal onder de hele snelweg liggen. Er is een brugdeel gebouwd. Als alle palen erin staan en een groot gedeelte van de snelweg afgegraven is, zal dat verschuiven naar waar de treinen rijden zodat die treinen over het dek gaan rijden. Dit wordt in etappes gedaan.
Allereerst wordt het dak van het station gemaakt en daarna wordt onder het dak de tunnel gesloopt om het nieuwe station te bouwen. Van Werven heeft onder meer de tunnel vrij gegraven voor de sloop, het opbreken en aanbrengen van de fundering voor het asfalt uitgevoerd en het grondwerk verricht voor kabels- en leidingen, tijdelijke perrons en nieuwe landhoofden. De Zuidplus combinatie maakt het landhoofd. Daarnaast hebben we de passage van het huidige station, die onder de snelweg doorgaat, verbreed van 5 meter naar 10 meter. Dit is gedaan met de Caterpillar 352 met lange giek en de Doosan 300 met lange giek. In zes uur tijd is 2500 kuub ontgraven en afgevoerd met zes dumpers.
In totaal is Van Werven acht weekenden aan het werk geweest met vooral veel 30 en 36 tons kranen en dumpers. De ambitie om alles te realiseren was enorm groot. Niet alle doelstellingen zijn behaald, waardoor we het laatste geplande weekend niet meer gewerkt hebben. Overigens niet door het toedoen van Van Werven. Momenteel is het werk stilgelegd en is het wachten op nieuwe buitendienststellingen van treinen en metro’s en de benodigde vergunningen. De bouw van het station gaat ondertussen gewoon door. Richard van Leeuwen, vestigingsmanager Ouderkerk: “Een groot compliment voor alle machinisten, chauffeurs en grondwerkers voor de veelvuldige inzet. En ook Ton Mouris en Robin Heus hebben keihard gewerkt. De sfeer was super. De opdrachtgever heeft dat opgemerkt en het als zeer positief ervaren.”